Coachpraktijk-Vlinders  Naturel Healing & Wellness                                     

  Creatieve Energetische Coaching - Reiki / Massage Praktijk

              

Werkwijze 

 

De start van het traject


We starten met een kennismakinggesprek; en vullen het intake formulier in.
Zo'n gesprek kan doormiddel van uitwisselen van ervaring door er samen over te praten, maar ik kan ook al starten met het geven van een opdracht die U als ouder maakt in de praktijk om vandaar uit te gaan praten.
Wanneer de tijd er is kan ik het zelfde doen met het desbetreffende kind voor hun is er een eigen intake formulier in de vorm van een opdrachtje in de vorm van een vlinder. Met het kind ga ik dus meteen creatief aan de slag.

Zo stellen we de hulpvraag / wens samen waarnaar we toe gaan werken.

 

Het coaching traject;

Het traject bestaat dus uit 5 a 10 sessies waarin we vanuit de creativiteit gaan creëren we laten onze handen ons gevoel weer geven. Zodat je er zelf meer inzicht op hebt en door in counseling te gaan analyseren en voegen we toe totdat het voor het de cliënt goed voelt of het oh ja dus als ik dit doe dan voel ik me dus zo.

Na 3 sessies kijken we even hoe we er voor staan hoe is het nu voor jou merk je verschil hoe zien de ouders het nu is er verbetering. Wat is er nog nodig om het nog beter te maken.

Tijdens de sessies staat het kind centraal en blijf ik zo dicht mogelijk bij zijn/ haar belevingswereld.
 

 

Coaching methodes werkvormen kunnen zijn

Creatief coachen;

  • Spel drama rollenspel bv. met gebruik van duplo poppetjes
  • Spel materiaal speciaal voor coaching geschikt
  • Handpoppen
  • Lezen
  • werkvormen zoals bv gedachtenwolkjes hartenwensen etc..

 

Kunstzinnige counseling;

Werken vanuit een opdracht;  door eerst een korte meditatie gedaan te hebben een visualisatie gaan ze in stilte creëren van uit hun gevoel denken niet na over welke kleur hoe het potlood op papier komt maar laten zich lijden door hun handen die bijna als vanzelf gaan wanneer ze niet meer erover nadenken.

Wanneer het werkstuk af is gaan we het analyseren door erover in counseling te gaan we hebben het dus niet over dat kind wat zo lelijk doet maar over wat er is ontstaan want dat verteld eigenlijk al het verhaal. De cliënt heeft niet door dat het eigenlijk gaat over dat het zo gepest wordt en welke emotie bij hem / haar boven komt het geeft het gevoel of het over een ander gaat.

Terwijl het eigenlijk over zich zelf praat het kan zo dus ook zien wat er nodig is om het beter te maken, het kind is zijn blokkade kwijt en kan nu verrassend genoeg  zeggen nou ik zou dit doen..... Hier speel ik op in en vraag wat heeft het werkstuk nodig om zich zo te voelen ....... Zou je dat kunnen toevoegen......... hoe is het nu is het zo beter of wil je nog iets veranderen.

Zo gaan we stapsgewijs het proces door met diverse opdrachten zodat het gevoel wat het daarmee ervaart in het systeem gaat zitten en het kind zich steeds beter voelt en meer zelfvertrouwen krijgt.      Het wordt er krachtiger door

 

In de kunstzinnige counseling gebruiken we de technieken als;

  • Schilderen
  • Tekenen
  • Knutselen 
  • Schrijven
  • Boetseren
     

Teken-coaching;

De ingang via kunstzinnige vorming heeft een positieve werking op kinderen. Het geeft ze voeding en rust, en stimuleert ze in hun ontwikkeling. Het helpt ons tevens om beter met ze te communiceren.

Omdat tekenen een eigen taal is wordt het kind bevestigd in wie hij is. Door met respect en bewondering naar het werk te kijken krijgt het kind zelfvertrouwen en nemen negatieve emoties en ongewenst gedrag af.

Tekeningen laten je verrassen en vertelt je ook wat. Tekeningen laten iets van je bewustzijn zien. Kwaliteiten en energie worden zichtbaar! Het is ook een hele fijne manier om in gesprek te komen met het kind.

De manier van tekenen geeft je het gevoel dat je het altijd goed doet, want je doet het op jouw manier.

Ik ga ervan uit dat kinderen uiteindelijk precies weten wat ze nodig hebben en ook de oplossing voor hun klacht kennen. Via een tekening kijken we samen naar de situatie en gaan we in de tekening naar een oplossing kijken.

Doordat het innerlijke beeld van het kind verandert op deze manier, verandert ook zijn manier van kijken naar de buitenwereld, en daardoor anders tegen zijn verdriet, of woede of angst aan gaat kijken wordt dat veel minder groot en bedreigend.

Doel is dat het kind zich weer gelukkig voelt en op een prettige manier kan functioneren in het dagelijks leven.